Elke pagina op je website dient geoptimaliseerd te worden voor (maximum) één trefwoord. Yools doet dit standaard voor al jouw oorspronkelijke webpagina's. Los daarvan zou het kunnen dat je op termijn je website zelf wil uitbreiden met meer pagina's en deze ook wil optimaliseren voor de zoekresultaten.


In deze handleiding leggen we je uit hoe je zelf eenvoudig extra trefwoorden kan kiezen. We leggen je hieronder eveneens uit hoe je je nieuwe webpagina's optimaliseert voor deze additionele trefwoorden.



Goede trefwoorden kiezen


De keuze van de trefwoorden voor dewelke je optimaliseert is van cruciaal belang als je goed gevonden wil worden in Google. Een trefwoord is de samenstelling van woorden die je in Google typt wanneer je naar iets zoekt. Als je op zoek gaat naar een schrijnwerker in Mechelen zoek je bijvoorbeeld op "schrijnwerker Mechelen". Het trefwoord is hier dus "schrijnwerker Mechelen". 


Kies voor de bepaling van je trefwoord steeds voor logische samenstellingen zoals een combinatie van je beroep of product(en) samen met je regio (vermits mensen doorgaans lokaal zoeken). Hoe kleiner je deze regio definieert, hoe meer kans je trouwens hebt om gevonden te worden in deze regio. Is je bedrijf gesitueerd in Asse en heb je een pagina over pleisterwerken? Optimaliseer deze voor "Pleisterwerken Asse". Hieronder leggen we uit hoe je dit juist doet. 


Belangrijk: Lees eerst even deze tips. Deze zullen goed van pas komen in de volgende stappen. 



Pagina optimaliseren

  1. Log in op je website.

  2. Ga naar "Pagina's" en open de nieuwe webpagina die je wil optimaliseren.

  3. Een pagina optimaliseren voor een trefwoord bestaat uit verschillende aspecten:

    1. Inhoud. Focus de teksten op deze pagina rond dit trefwoord en zorg voor minstens 200 woorden. Gebruik het exacte trefwoord minstens 2-3x in de tekst. Vergeet zeker ook je regio niet te vermelden.

    2. Pagina titel en URL.  Gebruik als pagina titel het exacte trefwoord. Gebruik dit ook in de permalink. (de trefwoorden waarvoor Yools heeft geoptimaliseerd vind je terug door de permalinks te bekijken van de oorspronkelijke webpagina's)


    3. Focus trefwoord, SEO titel en meta omschrijving. Hiermee vertel je Google over wat de webpagina juist gaat. Deze opties kan je vinden als je even naar beneden scrolt in de pagina editor.

      Focus trefwoord: Plaats hier het trefwoord waarvoor je de pagina optimaliseert

      SEO Titel: Dit is de titel die bovenaan de pagina zal verschijnen en tussen de zoekresultaten zal staan. Vermeld hier het trefwoord samen met de naam van je bedrijf.

      Meta omschrijving: Geef een korte beschrijving van de pagina. Vermeld zeker ook het gekozen trefwoord.



    4. Ben je hiermee klaar? Druk op Bijwerken

  4. Deze stappen kan je herhalen voor elke pagina. Kies een ander trefwoord voor elke pagina. Verwar Google daarbij niet door meerdere webpagina’s over hetzelfde trefwoord te laten gaan.


Enkele Tips


  • Als je foto's toevoegt aan de website, is het wijs deze een goede benaming te geven. Een foto over schrijnwerken? Hernoem de bestandsnaam hiervan dan naar bijvoorbeeld schrijnwerken-asse.jpg in plaats van FOTO345.jpg.

  • Pagina's met weinig of geen tekst zullen minder scoren bij Google. Zorg dus dat elke pagina minstens 200 woorden bevat.

  • Google houdt van actieve websites waar regelmatig nieuwe dingen verschijnen. Een goede manier om hiervoor te zorgen is door het gebruik van een blog. Lees hier hoe je blogberichten kan toevoegen.


Heb je liever dat wij je aanpassingen voor jou doen? Bekijk ons Full Service pakket.